TREILER

Το παρόν Ιστολόγιο έχει σκοπό να περισώσει & να προβάλλει τη ρουμελιώτικη ιστοριολαογραφία -

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

Αχιλλέας: Μυθικό ή Ιστορικό πρόσωπο

ΑΧΙΛΛΕΑΣ
πρόσωπο του μύθου ή της αρχαίας ιστορίας
(του Πέτρου Αργυρίου)

                              «Μήνιν άειδε, θεά, Πηληιάδεω Αχιλήος
                              ουλομένην, η μυρί' Αχαιοίς άλγε' έθηκε,
                              πολλάς δ' ιφθίμους ψυχάς Άϊδι προίαψεν
                              ηρώων, αυτούς δε ελώρια τεύχε κύνεσσιν
                              οιωνοίσί τε πάσι».

               (Τη μάνητα, θεά, τραγουδά μας του ξακουστού Αχιλλέα,
               ανάθεμα τη, πίκρες που 'δωκε στους Αχαιούς περίσσιες
               και πλήθος αντρειωμένες έστειλε ψυχές στον Άδη κάτω
               παλικαριών, στους σκύλους ρίχνοντας να φάνε τα κορμιά τους
               και στα όρνια ολούθε).

Με αυτόν τον τρόπο ξεκινά η Ιλιάδα. Το πρώτο όνομα που συναντάμε και το κεντρικό πρόσωπο της αφήγησης είναι αυτό του Αχιλλέα. Οι αποφάσεις του, οι μεταπτώσεις του, η ακράτητη οργή του και η ψυχοσύνθεση του είναι αυτά που καθορίζουν όσο τίποτε άλλο την τροπή του πολέμου. Η Ιλιάδα είναι ένα πολεμικό έπος. Περιγράφει με τον πιο ρεαλι­στικό τρόπο την φρίκη του πολέμου και αντιπαραθέτει σε αυτήν το κλέος, αποδίδει και περιγράφει την δόξα αλλά και τον θάνατο σημαντικών ανθρώπων, ηρώων που μοιράζονται την ίδια τελικά μοίρα με κοινούς θνητούς. Όλα περιστρέφονται γύρω από την δόξα, το κλέος, και τον «ηρωικό» κώδικα. Ήρωες θα πεθάνουν, άλλοι εξίσου ή λιγότερο σημαντικοί θα αναδειχθούν στην θέση τους. Ο θάνατος είναι κεντρικός στην Ιλιάδα, δεν εξιδανικεύε­ται, δεν ωραιοποιείται. Η μόνη μεταθανάτια διαφορά ανάμεσα στον ήρωα και τον κοινό θνητό, είναι ότι το όνομα του θα διασω­θεί, η αρετή του θα αποσταχτεί μέσα από τα ανδραγαθήματα του και θα εμφυτευτεί στην αρχαιοελληνική ηθική και παιδεία. Για ποιο λόγο όμως επιλέγεται ως κεντρικό πρόσωπο της Ιλιάδας ο Αχιλλέας; Ο Αχιλλέας είναι ένας υπερβατικός ήρωας που δεν μπορεί να συγκριθεί με κανέναν συμπολεμιστή του. Οι πράξεις του είναι πέρα από το σωστό και το λάθος. Όταν για μέρες σέρ­νει τον νεκρό Έκτορα στο άρμα του και αρνείται την ταφή του πτώματος του, ο Αχιλλέας παραβιάζει τον πολεμικό και ηρωικό κώδικα. Αλλά ο Αχιλλέας δικαιούται να το κάνει. Η κυκλοθυμία του Αχιλλέα, η οργή και η μελαγχολία του είναι ο μόνος νόμος που υπακούει, είναι ο Αχίλλειος κώδικας. Σε κανένα θνητό ή ακόμα και θεό δεν θα επιτρεπόταν μια τέτοια έπαρση, χωρίς να επι­φέρει τρομερές συνέπειες.   
Ο Αχιλλέας αποτελεί από μόνος του μια ξεχωριστή κατηγορία οντότητας. Είναι πέρα από τα θεϊκά και τα ανθρώπινα, είναι ο πρώτος ήρωας που η βούληση του επηρεάζει δραματικά την πραγματικότητα και την έκβαση της ίδιας της ιστο­ρίας. Ο Αχιλλέας ξεφεύ­γει από το μέτρο και γι' αυ­τόν ακριβώς τον λόγο δεν μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα ή διδακτικό κα­νόνα. Για ποιον λοιπόν λό­γο επιλέγεται ο Αχιλλέας;
Ίσως επειδή ο Αχιλλέας, υπήρξε ιστορικό πρόσωπο και κανένας αφηγητής του Τρωικού Πολέμου δεν θα τολμούσε να τον αγνοήσει ή να τον  υποβαθμίσει, ακόμα και αν ο Αχιλλέας σαν χαρακτήρας περιέχει αυτοφυή κομμάτια προσωπικότητας που είναι αντιπαιδαγωγικά για τα μέτρα της κλασικής ελληνικής αρχαιότητας. Η αρετή του Αχιλλέα σε αντίθεση με αυτή του μεγάλου παιδαγωγικού ήρωα Ηρακλή δεν μπορεί να αναπαραχθεί, είναι μοναδική και αυθόρ­μητη. Αν η Ιλιάδα επικεντρώνεται στον Αχιλλέα είναι γιατί ο Αχιλλέας είναι μάλλον ένα ιστορικό πρόσωπο, ένας ασύγκριτος πολεμιστής και ένας ιδιαίτερος άνθρωπος που αιματοκύλησε την πεδιάδα της Τροίας και άφησε ανεξίτηλα τα ίχνη του στην μετέπειτα αφήγηση. Είναι ενδεικτικό επίσης πως τα «μυθολογι­κά» στοιχεία του χαρακτήρα, το απρόσβλητο, το άτρωτο της φυ­σικής του υπόστασης και η αχίλλειος πτέρνα δεν είναι παρά ύστερες προσθήκες, πιθανότατα ευρήματα του Στάτιου τον 1ο μ.Χ αιώνα. Πουθενά στην Ιλιάδα δεν αναφέρεται ο μύθος της τοποθέτησης του βρέφους Αχιλλέα στα νερά της Στυγός από την μητέρα του Θέτιδα και η παράλειψη της να εμβαπτί­σει την φτέρνα του. Αν ο Αχιλλέας ήταν πραγματικός ήρωας, ο μεγαλύτερος ήρωας όλων των Αχαιών, η μυθο­ποίηση του έγινε αργότερα και σταδιακά έφτασε σε ση­μείο να τοποθετήσει τον Αχιλλέα στο επίκεντρο μιας ηρωικής λατρείας.

Πηγή: «ΜΥΣΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ», τ. 29, Φεβρ. 2007
Επιμέλεια-Ανάρτηση: Ευθυμίου Τάκης

9 σχόλια:

Τακης είπε...

Είναι πλέον, σήμερα, βέβαιο ότι ο ήρωας Αχιλλέας ανήκει στη λαμπερή προϊστορία των Ελλήνων και όχι στην ομιχλώδη μυθολογία. Αυτό πιστοποιήθηκε ύστερα από την ανακάλυψη της Τροίας, των Μυκηνών, της Τίρυνθας, της Πύλου,του Βαφειού,του Ανακτορικού τάφου Μενελάου-Ελένης στο χωριό Πελλάνα Σπάρτης(Λακεδαίμων), της Ιωλκού και τόσων άλλων μυκηναϊκών κέντρων.
Επίσης, πρόσφατα ανακαλύφθηκαν στα παράλια της Τροίας τάφοι νεκρών στρατιωτών με μυκηναϊκό οπλισμό, που οι επιστήμονες αποφάνθηκαν ότι ανήκαν στους Αχαιούς πολεμιστές που πολιόρκησαν την Τροία.
Είναι κρίμα πια με τόσα στοιχεία που ήρθαν στο φως, επιστήμονες ν' αμφισβητούν την ιστορικότητα του τρωικού πολέμου και του προσώπου του Αχιλλέα.Αποτελούν άρνηση & τροχοπέδη για περαιτέρω έρευνα.

Unknown είπε...

Το γεγονος οτι, ο Μεγας Αλεξανδρος προσκυνησε τον ταφο του Αχιλλεα, δεν αποδεικνυει την ιστορικοτητα του ???

Ειρήνη είπε...

Πολύ σωστός 👏👏👏

Ειρήνη είπε...

Σωστοί και οι δύο 👏 Υπήρξε ο Αχιλλέας

Ειρήνη είπε...

Πολύ σωστοί και οι δύο 👏 Υπήρξε ο Αχιλλέας

Ανώνυμος είπε...

Οχι δεν αποτελει αποδειξη. Ανοιξε ο ταφος και βρηκαν πτωμα; Ή μηπως ταυτοποιηθηκε κιολας; Το οτι συμφωνα με την αρχαια Ελληνικη παραδοση ηταν ο ταφος του Αχιλλεα δεν λεει κατι. Και οι αρχαιοι πιστευαν οτι οι θεοι ηταβ στον Ολυμπο, ειναι αυτο αποδειξη οτι υπηρχαν στον Ολυμπο Θεοι; Ουτε ΙΣΤΟΡΙΚΕς μαρτυριες εχουμε για πραγματικο Αχιλλεα, ουτε καποια αρχαιολογικη αποδειξη για τον ταφο και το που βρισκεται.Οσο αφορα τα ευρηματα της Τροιας η χρονολογηση της ειναι αλλη απο τα γεγονοτα του Μυθου. Οπως θα θυμαστε απο την διδασκαλια του σχολειου ο Ομηρος ζουσε σε τελειως αλλη εποχη απο τα υποτιθεμενα γεγονοτα και αυτο φαινεται απο διαφορα στοιχεια διαφορετικων εποχων. Οπως η καυση νεκρων. Η Τροια υπηρχε και επεσε κατα τους Ελληνικους αποικισμους και οχι για την Ωραια Ελενη. Την στιγμη που ανιστοριτοι αρνουνται την υπαρξη του Χριστου ενω υπαρχοην δεκαδες αρχαιολογικα ευρηματα απο την Παλαια Διαθηκη, ιστορικη ελιβεβαιωση της σταυρωσης και των θαυματων ακομα και απο τον μεγαλο εχθρο του Χριστιαμισμου, το Εβραικο ταλμουδ και αλλα πολλα στοιχεια, ερχεστε και μας λετε οτι τα απομειναρια της Τροια αλλη περιοδου και μια ιστορια για μια ασπιδα και εναν υποτιθενο ταφο ειναι αρκετα για να επιβεβαιωσουν ενα Ημιθεο;;;;

Παντελής Βλαχάκης είπε...

Τι σημαίνει πραγματικά το όνομα του Μυθικού Ήρωα Αχιλλέα;
Χιλλές = Καταδολίευσης, Απάτη
Α’ χιλλέας (στερητικό “Α”) = Αχιλλεύς, Αχιλλέας.
Αχιλλέας = ΑΑΑΤΟΣ , Αβλαβής, ευχερής, άνευ άτης.
Αχίλλιος πτέρνα, Αλάνθαστος, πρόδηλος,
Όπου πατή, ούτε απατάτε ούτε απατή…..
Ο Αχιλλέας ήτο άτρωτος, απρόσβλητος, ((μεταφωρικά ΌΧΙ κυριολεκτικά, από τα βέλη του Πειρασμού εννοείτε) Aκέραιος θα λέγαμε σήμερα χαρακτήρας
Οτιδήποτε άλλη έννοια δέν έχει νόημα, δεν ευσταθεί
“Αχελώος γράφετε με ένα Λάμβδα, Χιλλές με δύο. = Καταδολίευσης, Απάτη,
Tηv λέξη Χιλλέ μόνο στην Κρήτη και Κύπρο την ακούς ακόμα από τους Γέροντες
Στον τρωικό πόλεμο έχουμε τον Αχιλλέα (άτρωτο ακέραιο,ντουγρού) καί τόν Οδυσσέα (πονηρό πολυμήχανο) που με την πονηριά του πήραν την Τροία…
Επίσης, Έχουμε την Ελλένη σύμβολο ομορφιάς και καταστροφής, και την Πηνελόπη σύμβολο καρτερίας και υπομονής,

Ανώνυμος είπε...

Φίλε τον τάφο που να τον βρουν? Οι Έλληνες εκείνα τα χρόνια όσοι πέθαναν δεν τους έθαβαν όπως κάνουν σήμερα... Τους έκαιγαν το ότι μπορεί αργότερα να δημιουργηθηκαν τάφους για αυτούς ναι,αλλα να τους βρουνε και μέσα;

Ανώνυμος είπε...

Ναι σύμφωνο Ότι υπήρξε ο Αχιλλέας Επειδή προσκύνησε των τάφο του ο μέγας Αλεξάνδρος